LOVE THEM! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margo Kampshof - WaarBenJij.nu LOVE THEM! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Margo Kampshof - WaarBenJij.nu

LOVE THEM!

Door: margokampshofinsuriname

Blijf op de hoogte en volg Margo

14 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Haaaai!

Twee weken geleden begon in aan mijn laatste week in klas 5 (groep 7) op de Santodorpschool. In deze laatste week moest er nog van alles plotseling geregeld worden. Mijn klas en de andere twee vijfde klassen moesten de landelijke toetsen gaan maken, en dit had de school pas één week van te voren te horen gekregen. Er moest dus gelijk hard geoefend worden en op mijn laatste drie dagen moesten de leerlingen de toetsen gaan maken, wat ik erg jammer vond. Ook moest ik de leerlingen erg teleurstellen omdat de sportdag, die ik voor ze zou organiseren, niet meer door kon gaan. Hier hadden de leerlingen zich erg op verheugd, aangezien ze zelf helemaal geen sport op school hebben. Ondanks dat heb ik echt een hele bijzondere laatste week gehad. Ik kon ook aan de leerlingen merken dat ze het jammer vonden dat het alweer mijn laatste week was. Ze kwamen vaker even bij mij langs om gezellig te kletsen, vertelden over hun leuke ervaringen met mij en gaven mij spontane brasa’s. Ik heb deze week bijna geen lessen meer gegeven, maar juist de tijd genomen om de leerlingen individueel te helpen of gewoon even mee te praten. Dit maakte deze laatste week heel erg speciaal. We hebben veel grapjes gemaakt, hard gelachen en leuke spelletjes gespeeld. Ik heb deze laatste week zoveel waardering van en ook voor de leerlingen gekregen. Deze leerlingen hebben het niet altijd zo gemakkelijk, maar ze proberen echt wat van hun leven te maken en te genieten. En juist de leerlingen die niet altijd zo makkelijk zijn geweest in de klas, laten stiekem wel merken dat ze het heel fijn vinden als ik in de klas ben.

Die donderdag hebben we samen groepsfoto´s gemaakt, wat weer een heel spektakel was en waar veel gelachen werd. Vooral dat ze gekke bekken mochten trekken op de foto vonden ze gewelding. Ook de ´grote´ jongens uit de klas wilden nog met elkaar ´stoer´ op de foto staan. Ik ben echt blij dat ik deze mooie foto´s als herinnering mee mag nemen naar Nederland. De laatste dag gingen Esther en ik met een Nederlandse traktatie, namelijk appelflappen, langs de leerkrachten. Het is zo´n grote school, dat we veel leerkrachten helemaal niet persoonlijk kennen. Toch was het leuk om samen even alle klassen langs te gaan en ook even gedag te zeggen tegen alle leerlingen. Hierna gingen we naar de directrice en onze begeleidster. We hebben, net zoals de andere stagiaires, een fotolijstje gegeven met een foto van ons en ook hebben we een brief voor ze geschreven waarin we ze bedacht hebben voor deze mooie tijd op hun school. We werden er allemaal een beetje emotioneel van en na een dikke brasa hebben ze de brieven gelijk geplastificeerd en opgehangen aan de muur. Echt super lief!

Inmiddels waren de leerlingen van mijn klas klaar met de toets en werden gelijk de uniforms uitgetrokken en de sportkleren tevoorschijn gehaald. Ze stonden echt gelijk in de startblokken om naar het veldje te gaan. Wauw, zo fanatiek heb ik ze nog nooit gezien haha. Met de felle zon op ons gezicht hebben we eerst een goede warming-up gedaan met echte kickboksoefeningen. Met het opdrukken lieten de jongens wel zien wat ze in huis hebben. Daarna hebben we flessenvoetbal gedaan. Ook dit was weer erg lachen om te zien. Sommige jongens waren zo fanatiek aan het voetballen dat ze vergaten hun eigen fles in de gaten te houden en andere probeerde weer stiekem te smokkelen door water over te gieten. Best een chaos met 42 leerlingen, maar de leerlingen vonden het leuk en daar ging het om! Na ongeveer drie kwartier waren de leerlingen zo uitgeput door de hitte dat het spel overging op een watergevecht met de hele klas. Zelfs de juffrouw kon het water niet ontwijken. Daarna gingen we weer terug gingen naar de klas waar de lekker koude ijsjes werden uitgedeeld. We hadden vandaag niet zo veel tijd om na te kletsen, want om twaalf uur stond plotseling een vergadering gepland waardoor alle leerlingen naar huis moesten.

Plotseling werd in het lokaal in gedrukt en kreeg ik allemaal cadeautjes en brieven van de leerlingen met woorden zoals: ‘In Suriname is het zweten, maar ons zal je nooit vergeten’, ‘We gaan je missen’, ‘We houden veel van je’ en ‘goede reis' en 'goed bai (good bye)’. Echt prachtig om terug te lezen. Ook kreeg ik mooie ketting, armband, oorbellen en ring die de meiden gelijk bij mij om deden. En de jongens maar keihard joelen achterin de klas, wat konden zij daarom lachen.  Ondertussen was de bel al lang gegaan terwijl ik nog de brieven aan het voorlezen was. Ook heb ik nog een pakketjes met alle schoolspulletjes aan de juffrouw gegeven als bedankje, zodat ze niet meer zo vaak haar eigen spullen aan de leerlingen uit hoeft te lenen. En voordat de leerlingen het lokaal uit liepen gaven ze me allemaal nog een dikke brasa. Zowel de donderjagers als de lieve meisjes namen echt de tijd om afscheid van mij te nemen. De kleine, maar ondeugende jongens uit mijn klas heb ik gelijk maar even opgetild om een goede brasa te geven. Wat uiteindelijk natuurlijk weer gelach bracht van de klas. Ook al waren het 40 brasa, stuk voor stuk waren ze belangrijk voor mij en heb ik van alle leerlingen afscheid kunnen. Een groepje meiden kwamen zelfs nog even terug omdat ze nog een groepsknuffel wilden hebben. Echt super lief! Toch miste ik wel een paar van de ‘grote’ jongens uit mijn klas, die later toevallig buiten nog tegen kwam. Na het lief te vragen gaven zelfs zij mij nog een lieve brasa met een lach op hun gezicht. Echt een prachtig en emotioneel afscheid en wat ga ik die kinderen missen! IK MIS ZE NU AL! ):

En ohja, de vergadering was helemaal geen vergadering maar een afscheidsborrel voor Esther en mij. Er werden lekkere hapjes en drinken geserveerd, de mentoren en directrices gingen een woordje doen en we kregen allebei een heel mooi shirt met een tekst uit het Surinaams volkslied. Dat shirt zullen we bij aankomst in Nederland wel even showen. Echt apart dat alle leerlingen voor deze borrel zomaar eerder naar huis konden, maar wel super lief dat ze dit voor ons hebben gedaan! Na nog even na gekletst te hebben en drie kwartier op de taxi te hebben gewacht (wat we inmiddels al wel weer gewend zijn) waren we alweer thuis in ons appartement. Maar wat hebben we die laatste dag kunnen genieten en we hebben er samen nog lang over na gelachen. Deze ervaring ga ik nooit meer vergeten! We kregen ook nog wat leuke whatsappberichtjes van enkele leerkrachten, super lief!

Maar voor nu…. LEKKER VAKANTIEEEE! Nog even twee weekjes, nu helaas nog maar elf dagen keihard genieten van dit mooie land. We hebben al super veel gezien, maar volgens mij ben je in Suriname nooit uitgekeken qua natuur, cultuur en natuurlijk die lekkere zon. Afgelopen vrijdag zijn we na drie uur varen op een heel klein bootje, waar je net op past, aangekomen op een heel mooi strand aan de Atlantische oceaan waar ik echt heb kunnen genieten van een mooie zonsondergang en schildpadden die het strand op komen sluipen om hun eieren te kunnen leggen onder een mooie sterrenhemel. Echt weer een avond genieten en beseffen dat je echt in een prachtig land bent en dat dit soort momenten vroeger alleen nog maar in je dromen voorkwamen. Weer een ervaring die ik nooit meer ga vergeten!

Vandaag hebben we afscheid genomen van Esther Salemink. Echt een top meid met wie ik deze ervaringen de afgelopen drie maanden heb kunnen delen. Vandaag beseften we dat het zo snel gaat en dat dit, waar je al jaren naar toe hebt geleefd, alweer bijna voorbij is. Over elf dagen zitten Esther en ik alweer in het vliegtuig naar huis. Ik mis mijn familie en vrienden nu echt wel en wil ze graag weer een dikke knuffel geven, maar ik ben bang dat ik na twee weken alweer terug wil en dat ik de gezelligheid met deze meiden hier echt ga missen. ’s Avonds zijn we namelijk vaak bij elkaar op de kamer te vinden, zonder televisie en met een lekker drankje op de grond chillen. Of gewoon even bij elkaar op bed springen en kletsen. Iets wat je thuis niet snel doet, maar hier zo normaal en zo fijn is geworden. En zo zullen er nog wel veel meer dingen zijn die ik ga missen. Na een flinke huilbui bij elkaar in de armen gaan we proberen van deze laatste dagen nog lekker te genieten, te beginnen bij een lekker stuk chocolade! Mmmm…

See you soon!

Veel liefs van mij.

  • 17 April 2014 - 14:41

    Maureen:

    Hai Margo,

    Wat een prachtig reisverslag weer. Wat zul je de kids missen. Maar het is voor je ook weer heel fijn thuis te komen. Wie weet wat je na je afstuderen zult gaan doen. De wereld is groot en al die culturen, prachtig toch. Ik wens je namens ons allemaal nog een hele fijne vakantie aldaar toe en een hele goede thuisreis. We spreken elkaar weer in Winterswijk en kom je je verhalen onder genot van een kopje thee vertellen????

    Lieve groeten van Maureen en familie

  • 19 April 2014 - 18:15

    Jose Kampshof:

    Hoi Go,

    Wat gaat die tijd toch snel, de kinderen zullen je missen maar wij zijn blij jou snel weer te zien hoor,
    Geniet nog maar lekker een paar dagen en zorg dat je weer veilig in Nederland terug komt.

    Dikke brasa van je paps en mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Van 08-02-2014 tot 23-04-2014 ben ik samen met Esther Zanderink in Suriname. In Suriname gaan we stage lopen op de Santodorpschool. Natuurlijk gaan we ook veel leuke, avontuurlijke tripjes maken. Al onze leuke, spannende, leerzame en grappige ervaringen zullen samen met de foto's hierop komen te staan. :)

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1750
Totaal aantal bezoekers 7971

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 23 April 2014

Suriname.

Landen bezocht: