Kick it! - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Margo Kampshof - WaarBenJij.nu Kick it! - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Margo Kampshof - WaarBenJij.nu

Kick it!

Blijf op de hoogte en volg Margo

07 Maart 2014 | Nederland, Winterswijk


Hallo allemaal,

Voordat ik over stage begin wil ik nog even vertellen dat ik op Kickboksen ben gegaan. Naast ons appartement is een sportschool en terwijl wij aan het zwembad lagen zag je dat mensen gaaf aan het Kickboksen waren. Dit leek mij zo kicken. Dit is echt iets wat ik altijd al wilde doen en daarom hebben Lotte en ik geregeld dat we nu twee keer in de week privéles krijgen in het Kickboksen. De eerste twee trainingen hebben we deze week gehad en we werden gelijk helemaal afgebeuld. Alle spieren zijn getraind en dat kunnen we nu nog steeds voelen. Jeetje, wat een spierpijn hadden wij allemaal. Maar dat boksen en trappen is echt wel heel leuk om te doen en daarin kun je lekker al je energie in kwijt. Dus pas maar op als ik terug ben in Nederland! haha

Deze week heb ik drie volledige dagen les gegeven in groep 7. Het ging voor de eerste keren echt super goed. Het voelde goed, de leerlingen reageerden goed op mij en er heerste een gezellige sfeer. Ik heb ook gelijk al wat Daltonideeën ingebracht, zoals het stoplicht en de taken. (de Coach, de materiaalchef en de DJ) De leerlingen die deze taak kregen vonden dit erg leuk en deden hard hun best om de taak goed uit te voeren. Vol trots kijken ze dan naar hun kaartje die op de hoek van de tafel ligt. Ook ben ik begonnen met een beloningssysteem. De klas bestaat uit vier rijen en elke rij vormt samen één groep. Per groep kunnen ze punten verdienen. Bij tien punten krijgen ze één streepje en bij zes streepjes is het kroontje compleet en mogen ze samen een beloning bedenken. Dit kan van alles zijn, maar moet natuurlijk wel met mij overlegd worden. Dit beloningssysteem werkte direct. De leerlingen doen er erg hun best voor om punten te verdienen en de Coach van elke groep moedigt daar iedereen voor aan. Ik ben ook al begonnen met het invoeren van het coöperatief leren. Bij verschillende opdrachten in de lessen mochten ze samenwerken of kregen ze in tweetallen een speciale opdracht, dit vonden ze erg leuk om te doen. Al deze dingen werken erg motiverend en heeft deze week veel positiefs gebracht. Ze hebben ook al een groepsopdracht gemaakt, namelijk één hele grote draak achter in de klas. Ze hebben allemaal een stukje van het lichaam getekend en achter elkaar opgeplakt. Ze zijn erg trots op de draak en het geeft een klas weer een leukere uitstraling. Vandaag kwam de directrice naar de draak kijken en mijn les beoordelen. Ze vond het allemaal geweldig en wilde graag nog meer lessen van mij zien. Dit was echt een leuk compliment.
Ik keek er eerst een beetje tegenop, omdat enkele leerlingen veel problemen kunnen veroorzaken. Maar door gelijk erg consequent te zijn, duidelijke regels te stellen en te laten zien dat ik er sta is het juist heel erg goed gegaan. Ik heb veel met ze kunnen lachen. Want grapjes maken en helemaal in een deuk liggen, dat kunnen deze leerling goed. Dit heeft mij echt een kick gegeven. Nu kan ik vol energie beginnen aan de volgende week.

En ohja, ik zou ook nog iets vertellen over het uitgaansleven hier in Paramaribo. Afgelopen weekend zijn we twee nachten achter elkaar geweest, waardoor we zondag helemaal kapot waren. Maar het was het zeker waard. We hebben twee favoriete discotheken, de Touché en de Zsa Zsa Zsu, waar we op vrijdag en zaterdag vaak te vinden zijn. Het begint hier echt laat, pas rond half 3 is de dansvloer helemaal bezet. De Surinamers houden echt van dansen. Het zijn echte charmeurs die je zo ten dans vragen. Wij hebben dan ook al vaak wat Salsa danslessen gekregen. Rond zes uur in de morgen worden wij weer door onze taxichauffeurs naar huis gebracht. Een gratis ritje, want ze gaan zelf ook elke avond met ons mee op stap. Eén keer waren ze vergeten het busje mee te nemen, waardoor we met z’n vijven op de achterbank moesten proppen. Heel gezellig, alleen de auto kon het niet zo goed aan. Het favoriete drankje hier is Borgoe Cola. Dit is een soort rum, die erg lekker smaakt maar vooral ook erg sterk is. Afgelopen vrijdag zijn we met de partybus naar de poolparty gebracht. Dit was een bus met een open dak, keiharde muziek en veel lekkere drankjes. Zo gingen we feestend de stad door, wat echt super gaaf was. In die bus werd ik ook nog eens spontaan geboekt. Een manier van dansen, wat voor ons een beetje lijkt op daggeren/schuren. Wat kunnen die Surinaamse mannen met hun kont dansen zeg, haha. Daar kon ik echt niet tegenop. Bij de poolparty ging het feest nog weer verder. Het was op een dak van een hotel, met echt een prachtig uitzicht over de stad. Echt een top locatie voor een feest. Naar veel dansjes en drankjes hebben we deze nacht afgesloten bij de discotheek Touché, die om de hoek bleek te zijn terwijl wij een half uur op de taxi aan het wachten waren. Heel erg slim, NOT. En ohja, met een kort rokje aan de kant van de weg staan is hier ook geen strak plan. Het hele verkeer komt vast te staan, omdat alle auto’s even rustig de tijd nemen om te kijken en te toeteren. De volgende keer doen we er een dikke trui overheen, wat overigens met die hitte ook niet heel prettig is. Gelukkig kunnen we bij het appartement een lekkere duik in het zwembad nemen. Het partyweekend hebben we afgelopen zondag brak afgesloten op het strand. Met diezelfde taxichauffeurs, hangmatten en een koelbox gingen we naar White Beach. Dat is ongeveer een uurtje rijden vanaf Paramaribo, waar je echt lekker kunt genieten en in ons geval kunt uitbrakken. De zon brandt hier echt wel heel erg hard rond de middag, waardoor een plekje in de schaduw echt wel nodig is. De hangmatten zijn voor mij ook echt een nieuwe uitvinding, wat ligt dat fijn zeg. Daar kan ik wel een nachtje in doorbrengen.

Dit weekend kan ik dat nachtje hangmat gelijk uitproberen, want wij gaan de JUNGLE in. We vertrekken zaterdagochtend richting Berg&Dal waar we van de Canopy (kabelbaan) van ongeveer 35 meter hoog af gaan. Echt super spannend! Daarna rijden we door naar de Stuwdam, waar een prachtig uitzicht over het stuwmeer is. Hier gaat de gids er ook voor zorgen om Piranha’s te vangen. Daarna gaan we naar Brownsberg waar we gaan overnachten in onze hangmat. Gelukkig hebben we een klamboe erbij, anders lijkt mij dat veel te eng met al die dieren in de Jungle. Maar volgens onze gids gaan we echt genieten van de mooie sterren in de lucht waar je in je hangmat op uit kijkt. Maar voordat we daarin gaan slapen gaan we eerst nog een nachtwandeling maken, opzoek naar exotische dieren. De volgende ochtend gaan we een wandeltocht doen naar de Irene- en Leovallen uitzichtpunt en de hoogste top: de Mazaronie top. Dit is een plek die je echt niet kunt missen in Suriname. Deze tour is voor mij echt een super grote uitdaging. Het lijkt me eng, spannend, zwaar, maar ook prachtig, mooi, genieten en gezellig. Wat zullen we trots zijn als we dit overleven, haha. Ik zal snel laten weten hoe het was.


Nu ga ik mijn tas inpakken om morgen als een echte padvinder op pad te kunnen gaan. En vanavond gaan we ook nog even het Jungle liedje oefenen. Dan zijn we er helemaal klaar voor.

Veel liefs van mij.




  • 08 Maart 2014 - 19:44

    Jose Kampshof:

    Hoi Go,

    Fijn dat het op school zo goed ging, al twijfelde ik daar ook geen moment aan.
    Ook mooi dat je al iets van het Daltonsysteem kon toepassen, dan gaat dat ook vast meer leven.
    En als die directrice enthousiast is dan zijn zij mogelijk ook wel bereid er wat van over te nemen.

    Wat die jungle betreft.......pas maar op voor de kaaimannen daar, volgens mij zijn die ook wel dol op blonde hollandse dames. Nou, wordt vast een heerlijk avontuur en dat moet je ook meemaken daar.
    Veel plezier en tot snel hoors ! Paps en mams

  • 09 Maart 2014 - 09:14

    Maureen:

    Hai Margo,

    Fijn, dat de lessen zo goed gaan. Hopelijk gaan ze er straks wat mee doen.

    Geniet van de gezellige tijd, de uitdagingen, het stappen met elkaar, het ontspannen leven.
    De tijd vliegt, nog een paar weken, dan ben je al weer thuis.

    Groetjes van Maureen en familie

  • 09 Maart 2014 - 17:35

    Henk Spoelstra:

    Over je stage en over de vraag of je je draai wel kunt vinden in
    Suriname maak ik me geen zorgen meer!

  • 10 Maart 2014 - 19:10

    Hedwig:

    Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal vanuit je hangmat!
    Groetjes, Hedwig en familie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Van 08-02-2014 tot 23-04-2014 ben ik samen met Esther Zanderink in Suriname. In Suriname gaan we stage lopen op de Santodorpschool. Natuurlijk gaan we ook veel leuke, avontuurlijke tripjes maken. Al onze leuke, spannende, leerzame en grappige ervaringen zullen samen met de foto's hierop komen te staan. :)

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 7964

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 23 April 2014

Suriname.

Landen bezocht: