De eerste tripjes in Suriname. - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Margo Kampshof - WaarBenJij.nu De eerste tripjes in Suriname. - Reisverslag uit Winterswijk, Nederland van Margo Kampshof - WaarBenJij.nu

De eerste tripjes in Suriname.

Door: margokampshofinsuriname

Blijf op de hoogte en volg Margo

15 Februari 2014 | Nederland, Winterswijk

Good evening, (or night)

In het reisboekje dat ik het gekregen van mijn lieve vriendinnen staat de volgende quote die erg goed past bij de afgelopen dagen:

Vacations often start off being
all about the destination.

Oh that changes.

For when you arrive, your trip
transforms into a journey. You
start exploring a new world and new ideas,
tasting new foods, and touching different ways of life.

Suddenly you feel alive.

You are in the moment.
THIS MOMENT.


Afgelopen woensdag zijn Esther en ik naar onze stageschool voor de komende zeven weken geweest. Het was echt een hele bijzondere kennismaking. We hebben eerst kennis gemaakt met de directrice. (een hele aardige vrouw) En samen met haar zijn we langs alle klassen geweest. Het was erg leuk dat die kinderen een hele grote glimlach op hun gezicht kregen wanneer wij even langs kwamen en naar ze zwaaiden. We werden erg hartelijk ontvangen. Deze school heeft maar liefst 840 leerlingen en ik elke klas zitten wel zo'n 40 kinderen. Echt een hele grote school met veel aardige collega's. De helft van de leerkrachten moesten we helaas al teleurstellen omdat Esther en ik in de bovenbouw les gaan geven. Volgende week mogen we eerst gaan observeren in de bovenbouw en daarna mogen we zelf een klas uitkiezen. We hebben maar liefst de keuze uit 12 groepen, dus dat wordt nog even lastig.
Nadat we alle klassen langs waren gegaan begon de pauze van een kwartiertje. Alle 840 leerlingen kwamen het plein op gestormd en nadat wij de eerste foto (met een paar leerlingen) hadden gemaakt, kwamen er steeds meer leerlingen bij. Het was echt prachtig om mee te maken dat al die kinderen om je heen kwamen staan, je een knuffel gaven, samen met je op de foto wilden en even gezellig kwamen kletsen. (zie de toegevoegde foto's, waar je vast zelf ook een lach op je gezicht krijgt)
Na wat dingen besproken te hebben zijn we lekker weer naar ons appartement gegaan. Nouja lekker, ik was natuurlijk weer even letterlijk en figuurlijk een pechvogel. Je raadt het nooit, maar ik heb tijdens de taxirit gewoon een duif tegen mijn hoofd aan gekregen. Onze lieve taxichauffeur Martin (die ons overal naar toe brengt en van alles verteld) trapte snel op de rem en Esther en ik vlogen snel de auto uit. De duif bleek gewoon al dood in de auto te liggen. Stond ik daar dan, huilend en lachend aan de kant van de weg. Dit kan ook alleen mij overkomen. Gelukkig heb ik er alleen wat hoofdpijn aan over gehouden en hebben we er samen veel lol om gehad. Nu weet ik ook eens hoe dat voelt. haha

Die avond wilden we de Surinaamse Roti uitproberen. We hadden onze nette jurkjes aangetrokken, maar eenmaal aangekomen bleek dat het gewoon een soort McDonald's voor Roti was. En onze taxichauffeur ons de volgende ochtend kon vertellen dat dat voor elk Roti restaurant geldt. Onze blunders lopen zo wel weer een beetje op, haha.

Donderdag hebben we onze gehuurde fietsen weer gepakt en zijn we naar de binnenstad gefietst. Op zoek naar leuke, maar bedekkende kleding voor stage. Dit was nog niet zo makkelijk. Het fietsen hier is al helemaal een ramp. Ze rijden hier aan de linkerkant, er zitten grote gaten in de wegen, er is geen fietspad, en zijn bijna geen regels in het verkeerd, het is hartstikke druk en je wordt als fietser zo de weg af gedrukt. Gelukkig hebben wij door onze charmes in de strijd te gooien veel voorrang gekregen van de Surinamers. Op 1 weg kregen ineens wel heel erg veel getoeter naar ons toe, omdat (bleek achteraf) het een eenrichtingsweg was. Een beetje wennen nog dus.

Vandaag zijn we naar de eerste vergadering geweest van de Santodorpschool. Ze hebben per kwartaal 1 vergadering, dus we konden er nog snel eentje meemaken. Het was vooral een erg gezellig vergadering en we hebben hierdoor al een boel eerste indrukken gekregen. Daarna zijn we weer met onze taxi naar huis gegaan, want er stond iets leuks op het programma. :)

DE DOLFIJNENTOURRR! Om vier uur stapten we in een (vooral schommelig) bootje, op zoek naar dolfijnen. Het was echt een prachtige ervaring. Ik heb er echt heel erg van kunnen genieten. We hadden prachtig uitzicht, kwamen aan op een heel mooi strandje (zie foto's), hebben lekkere Surinaamse hapjes gegeten op de oude koffieplantages en na heel lang zoeken hebben we prachtige dolfijnen gezien tijdens de zonsondergang. Voor dit soort prachtige momenten doe je het gewoon. Hier was ik na op zoek en dit hoop ik nog veel vaker hier in Suriname mee te maken. :)

Ik zal jullie snel weer mee laten genieten!

Veel liefs.




  • 16 Februari 2014 - 18:53

    Jose Kampshof:

    Mooie schrijfstijl heb je hoor en wat zien die kinderen op school in hun uniform er leuk uit, lijkt heel gezellig.
    Veel succes met het uitzoeken van n klas !

  • 23 Februari 2014 - 22:40

    Ger En Ils:

    Ha Kleine,
    Heel veel verhalen al en wat een toffe foto's! De kindjes lijken nu al gek op je. Hoe was je eerste week op school? En welke klas heb je uitgekozen? Heb je morgen je eerste lessen al?
    Kus Ger en Ilse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margo

Van 08-02-2014 tot 23-04-2014 ben ik samen met Esther Zanderink in Suriname. In Suriname gaan we stage lopen op de Santodorpschool. Natuurlijk gaan we ook veel leuke, avontuurlijke tripjes maken. Al onze leuke, spannende, leerzame en grappige ervaringen zullen samen met de foto's hierop komen te staan. :)

Actief sinds 03 Feb. 2014
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 7969

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 23 April 2014

Suriname.

Landen bezocht: